Dwumasa – najczęstsze problemy

Posiadając samochód ze sprzęgłem dwumasowym, czyli popularną dwumasą, możemy spotkać się z różnymi problemami, których dotąd nie znaliśmy z pojazdów mających tradycyjne sprzęgło. Teraz przyjrzymy się nieco bliżej objawom, które mogą się pojawić i pokrótce odpowiemy jak można sobie z nimi poradzić.

Hałas przy odpalaniu

Zazwyczaj pierwszymi objawami problemów ze sprzęgłem dwumasowym jest hałas jaki słyszymy przy odpalaniu samochodu. Wrażenie jest takie, jakby coś mocno obijało się pod maską. Czasami podobny dźwięk można usłyszeć także gasząc samochód. W przypadku poważniejszego zużycia się dwumasy odgłos ten może być słyszalny ciągle na biegu jałowym. Może znikać po wciśnięciu sprzęgła, choć nie zawsze jest to regułą. Jeżeli po przegazowaniu silnika zmienia się częstotliwość lub ton uderzeń, albo też problem chwilowo zanika, możemy być pewni że są to problemy z kołem dwumasowym.

Jak rozwiązać problem?

Niestety, jeżeli mamy powyższe objawy w naszym aucie, to trzeba przygotować się na wydatki. Nie da się ukryć, że jeśli już rozpoczniemy tak zaawansowaną operację jak dobieranie się do sprzęgła by ocenić jego stan, to najlepiej od razu wymienić komplet elementów. Oczywiście nie ma konieczności kupowania wszystkiego w oryginałach od producenta, możliwe jest użycie tańszych i równie dobrych zamienników, a także wysłanie naszej dwumasy do regeneracji. Tak czy inaczej warto zarezerwować sobie środki na zbliżająca się naprawę.

Powyżej opisaliśmy najczęstsze problemy jakie może stwarzać zużywająca się dwumasa, czyli sprzęgło z kołem dwumasowym, oraz ich objawy. Bywa, że dzieje się inaczej, na przykład pojawia się szarpanie w czasie jazdy, gdy przechodzimy z hamowania silnikiem do przyspieszania, lub też płynne ruszenie jest bardzo utrudnione, gdyż autem mocno szarpie.